Усе, що варто дізнатися про Гран-прі США.
Цими вихідними Формула-1 завітає на трасу "Америк", що знаходиться в Остіні, столиці Техасу. Це вже другий з трьох етапів сезону, що проходять у США, причому саме цей етап отримав назву на честь штату, тоді як інші два — Гран-прі Маямі та Гран-прі Лас-Вегаса — іменуються на честь міст.
Минулі 4 гонки залишили у великій нервовій напрузі Макса Ферстаппена та його фанатів. Команда Ред Булл вже втратила лідерство у Кубку конструкторів, а чинний чемпіон втратив 26 очок своєї переваги. І питання навіть не лише у кількості залікових пунктів, а й у тому, що у Сінгапурі Ландо Норріс на момент першої зупинки створив відрив, який перевищує тривалість одного піт-стопу. Такої переваги Формула-1 не бачила давно.
Проте, до початку осіннього етапу люди, які обіймають високі посади в колективі "биків", заявляли про те, що знайшли вирішення проблем, що виникли в боліді. І зовсім скоро ми дізнаємося, чи буде виконана обіцянка повернути колишню швидкість.
Голова гоночної стратегії "Ред Булл" Вілл Кортні вирішив змінити команду і тепер приєднався до "МакЛарена". Багато аналітиків вважають, що це ще одна втрата для "биків", але, враховуючи, що на кількох останніх перегонах Макс втратив очки через занадто ранні піт-стопи, виникає питання, чи стане цей перехід на користь новій команді.
Будівництво автодрому було розпочато 31 грудня 2010 року й планувалося до завершення у червні 2012 року. Спроектував гоночне кільце один із найвідоміших конструкторів гоночних трас - німецький архітектор та дизайнер трас Формули-1 Герман Тільке, який славиться прогресивним та цивілізованим підходом.
Автодром розташований на дистанції 5513 метрів і складається з 20 поворотів, а загальна довжина Гран-прі становить 56 кіл. Ця гоночна траса була розроблена у стилі класичних європейських треків - асфальт ніжно обіймає природні контури місцевості. Це дозволило створити значний перепад висот, що досягає 41 метра між найвищою та найнижчою точками.
Формула-1 вперше завітала до Техасу у 2012 році, що стало знаковою подією — поверненням "королівських перегонів" до США після останнього етапу в Індіанаполісі 2007 року. Вокруг нової траси "Америк" спостерігався небачений інтерес. Цей автодром також залишився останнім "новим" місцем, де відбулася гонка до завершення кар'єри легендарного гонщика Міхаеля Шумахера, відомого як "Червоний Барон".
Відтоді, протягом дванадцяти років, відбулося безліч захоплюючих гоночних подій, які залишили свій слід в історії. Давайте сьогодні пригадаємо найбільш вражаючі миті цих років.
Це були передостанні перегони сезону. Шанси на чемпіонський титул були лише у двох пілотів - Себастьяна Феттеля та Фернандо Алонсо. Крім розриву в 10 очок на користь німця, болід Ред Булл у завершальній стадії того чемпіонату мав значну перевагу в швидкості над Феррарі. І результати кваліфікації були аж ніяк не на користь інтриги у чемпіонаті: Себастьян посів поул, а Фернандо - лише дев'яте місце, яке трансформувалося у восьме після штрафу у Романа Грожана за зміну коробки.
І вже в неділю вранці спалахнув перший в історії автодрому скандал. Парну сторону у Скудерії визнали дуже невигідною для старту і вирішили за будь-яку ціну виправити цю проблему. Італійський колектив і раніше славився командною тактикою, але далі сталося те, що здивувало багатьох фанатів Формули-1 зі стажем: Феррарі зірвали пломбу з коробки передач другого пілота - Феліпе Маси, який кваліфікувався попереду Фернандо. Таким чином бразилець отримав штраф, а іспанець перемістився на сьоме стартове поле.
Поки Алонсо пробивався вгору з середини очкової таблиці, Феттель прагнув зібрати максимальну кількість очок, щоб ще більше наблизитися до завоювання свого третього титулу, зробивши гонку в Бразилії фактично формальністю. Однак на його хвості був Льюїс Гамільтон, який знайшов свою швидкість на трасі "Америк". Хоча британець вже не мав шансів на титул 2012 року, він сильно бажав "помститися" німцеві за події чотирирічної давності, коли за два кола до фінішу сезону 2008, Себастьян обійшов Льюїса і майже позбавив його першого чемпіонства.
Знову і знову Гамільтон з’являвся у дзеркалах Феттеля, але той впевнено оборонявся. Ключовим моментом стало 42-е коло, коли лідерів перегородив Нараїн Картікеян. Німець помітно сповільнився на гальмуванні, проходячи повз колового, що дало можливість британцю здійснити обгін на наступній прямій. Вийшовши вперед, Льюїс довів гонку до своєї останньої перемоги за кермом МакЛарен.
На подіумі до них приєднався Алонсо, котрий зумів піднятися на третю сходинку та зменшити свої відставання в чемпіонаті. Таким чином, у першій церемонії нагородження було присутньо одразу троє світових чемпіонів. В якості національного символу, замість традиційних кепок, гонщикам вручили ковбойські капелюхи.
Сезони 2014-2016 стали знаковими для Формули-1, оскільки в них розгорнулося захоплююче протистояння між Гамільтоном і Росбергом. Незважаючи на те, що Льюїс демонстрував значну швидкість і впевненість у своїх силах, удача, здавалося, постійно посміхалася Ніко.
На момент старту Гран-прі США 2014 року рахунок перемог між напарниками становив 9-4 на користь одного з них. Проте, незважаючи на ряд труднощів, з якими стикався британський гонщик, німецький пілот залишався в боротьбі за титул. Росберг здобув поул, але під час гонки не зміг витримати тиск з боку Гамільтона, що призвело до помилки, через яку його напарник несподівано обійшов його в складному для обгону місці. Це маневр виявився настільки неочікуваним, що український коментатор не відразу помітив зміну лідерства і звернув на це увагу лише через деякий час.
У 2016 році допомога випадку досягла нових висот. Постійні труднощі Гамільтона на стартових позиціях, а також згорілий двигун у Малайзії призвели до того, що перед Гран-прі США, за чотири гонки до завершення сезону, Росберг випереджав на 33 очки. Зважаючи на те, що різниця між першим і другим місцями становила всього 7 очок (25-18 = 7), Ніко міг дозволити собі фінішувати за суперником на всіх залишилих гонках і все ж стати чемпіоном, що, власне, і трапилося.
Найбільш запам'ятовуваний момент між двома непримиренними партнерами по команді Mercedes стався під час Гран-прі США 2015 року. У цьому сезоні Льюїс Гамільтон впевнено лідирував, не залишаючи шансів ані Ніко Росбергу, ані Себастіану Феттелю з Ferrari, який час від часу намагався скласти конкуренцію "срібним стрілам". Під час хаотичних дощових перегонів Гамільтон здобув перемогу, і, що не менш важливо, забезпечив собі титул чемпіона за три етапи до завершення сезону. Проте особливою подією став інцидент у кімнаті відпочинку, який надовго залишився в пам'яті як гонщиків, так і глядачів: після гонки Льюїс з презирством кинув Росбергу кепку з цифрою два, що викликало обурення Ніко, який у відповідь жбурнув головний убір назад у Льюїса. Цей епізод ще довго обговорювали журналісти та фанати.
Сезони 2017-2018 стали ареною суперництва між Льюїсом Гамільтоном і Себастьяном Феттелем. Що стосується фінських гонщиків Вальтері Боттаса та Кімі Райкконена, то вони виконували роль "другого номера" — пілотів, які підпорядковувались стратегії команди та активно підтримували своїх лідерів.
Перша половина сезону була неймовірно спекотною, проте починаючи з Гран-прі Італії Гамільтон почав нарощувати відрив. Феттель, будучи психологічно зламаним після безглуздого вильоту в стіну на Гран-прі Німеччини, почав робити безліч помилок. Навіть усередині Феррарі поступово на перший план почав виходити Райкконен. Щоправда, у фіна була інша проблема - його контракт закінчувався наприкінці року й надалі на нього чекало "заслання" до другого ешелону - Альфа-Ромео. Отже, залишалося не так багато можливостей попити шампанське на подіумі.
На Гран-прі США Льюїс отримав поул-позицію, але це не завадило Кімі, який стартував другим, очолити гонку вже після першого повороту. Що стосується Себастьяна, то він потрапив у зіткнення з Даніелем Рік'ярдо, внаслідок чого його автомобіль розвернуло, і він втратив відразу кілька позицій.
На дев'ятому колі гонки автомобіль Рік'ярдо зупинився посеред траси через несправність двигуна. Це призвело до оголошення режиму віртуального автомобіля безпеки. На одинадцятому колі по радіо команди Мерседес пролунала команда "Box opposite Raikkonen", що означало: якщо Райкконен заїде в бокси, Гамільтону слід залишитися на трасі, а якщо фін залишиться на ній, то британцеві потрібно буде зробити піт-стоп. Зрозуміло, що команда Феррарі також почула цю інформацію і передала її своєму пілоту.
Зробивши невеликий обманний маневр, Кімі продовжує рух без зміни коліс, а Льюїс виконує інструкцію команди. Отримавши нові колеса, за наступні десять кіл, Гамільтон наздоганяє Райкконена. Однак Кімі проявляє весь свій досвід, щоб відбити атаку Льюїса, який мав перевагу в гумі, змусивши того понервувати і витратити зайвий ресурс шин. А наприкінці 21-го кола фін сам вирушає на піт-стоп.
Невдовзі після своєї зупинки Райкконен зміг наздогнати Феттеля, який ще не відвідував піт-стоп. І тут стався знаковий момент: команда через радіозв'язок попросила номінального "лідера" поступитися місцем "другому номеру".
Що стосується Гамільтона, то через занадто ранній піт-стоп у першій половині гонки, йому довелося знову заїжджати в бокси пізніше. Він повернувся на трасу не тільки позаду Кімі, але й поступився позицією Максу Ферстаппену, який розпочинав гонку з 18-ї сходинки. Наприкінці дистанції британець зміг наздогнати нідерландця, і між ними розгорнулася захоплююча боротьба, в якій молодий гонщик Ред Булл зміг зберегти свою позицію.
Поки суперники змагалися позаду, Ферстаппен забезпечував захист для Райкконена, що врешті-решт призвело до його перемоги. Багато глядачів усвідомлювали, що це, ймовірно, останній успіх у кар'єрі гонщика. Можливо, і сам він мав подібні думки. Проте, як зазвичай, досягнення було прийнято без зайвих емоцій. Детальніше про магію чисел, яка сталася на цьому етапі, я нещодавно виклав у матеріалі про кар'єру Кімі.
Також, Кімі Райкконен став єдиним пілотом, який вигравав гонки в епохи V10, V8 та V6-турбогібрид. Теоретичні шанси повторити це досягнення поки що зберігає Фернандо Алонсо, якщо виграє бодай одну гонку до кінця кар'єри.
Сезон 2021 року став одним із найяскравіших у ХХІ столітті, а можливо й в історії Формули-1. Рік протистояння Гамільтона та Ферстаппена назавжди запам'ятався усім очевидцям. Безліч яскравих гонок і маса скандалів, що їх супроводжували. Майже на кожній трасі два претенденти на титул наполегливо боролися колесо-в-колесо. Не стало винятком Гран-прі США.
Перед початком заїзду між лідерами чемпіонату було лише 6 очок. Це означало, що переможець залишить Техас на першому рядку турнірної таблиці. На старті британець вийшов уперед, проте нідерландець і не думав його відпускати й залишався поблизу свого суперника.
У команді Ред Булл вирішили застосувати тактику ранніх піт-стопів, тоді як Мерседес обрав стратегію пізніших зупинок. Це дало змогу Максу повернутися на перше місце і навіть створити певну перевагу, але Льюїс зміг скористатися новими шинами і на останніх колах почав активно скорочувати відставання. Розпочалася запекла боротьба, де на кожному метрі траси обидва гонщики намагалися витиснути максимальну швидкість, прагнучи виграти навіть найменшу частинку секунди.
За два кола до завершення гонки британський гонщик опинився у безпосередній близькості від нідерландця. Далі стався досить цікавий інцидент. Справа в тому, що система DRS активується не лише під час боротьби за позиції, а й у випадку, коли гонщик на точці детекції знаходиться менше ніж за секунду від колового. На шляху до перемоги лідерів виник Мік Шумахер, син легендарного "Червоного Барона".
Вболівальники досі дискутують, чи це було випадковістю, чи ж юний німець вчинив це свідомо. Проте в критичний момент він надав Максу можливість відкрити крила, що дозволило йому залишитися попереду Льюїса і здобути перемогу в гонці.
Нагадаю, що як Гамільтон, так і Шумахер-старший здобули титул чемпіона світу сім разів. У той час виникало питання: чи зможе Льюїс побити досягнення Міхаеля? Син, безперечно, готовий підтримати збереження цього священного рекорду батька.
Невдале переслідування Льюїса Макса під час тієї гонки стало приводом для створення популярного меми серед фанатів, на якому здивований Гамільтон запитує: "Хто такий Макс Ферстаппен? А я щось не можу зрозуміти". На жаль, ми не можемо поділитися цим мемом через обмеження авторських прав.
Торішній Гран-прі США також є сенс пригадати. Щодо групи лідерів, то третій рік поспіль гонку вигравав Макс Ферстаппен. І третій рік поспіль другим фінішував Льюїс Гамільтон. Однак після фінішу на боліді британця було виявлено надмірне зношування контрольної планки, через що його срібний приз перетворився на дискваліфікацію. Така ж доля спіткала володаря поул-позиції Шарля Леклера, який закінчив гонку шостим.
Для турнірної таблиці це не мало великого значення, оскільки Макс вже забезпечив собі титул чемпіона 2023 року на попередньому етапі. Проте в "днищі" підсумкового протоколу відбувся цікавий епізод: американський гонщик Логан Сарджент піднявся з 12-го на 10-те місце, здобувши таким чином свій перший заліковий пункт у кар'єрі.
Льюїс Гамільтон є рекордсменом на трасі "Америк", маючи п'ять перемог (2012, 2014, 2015, 2016 та 2017). Він єдиний гонщик, який здобув ці перемоги, виступаючи за дві різні команди: МакЛарен і Мерседес. Макс Ферстаппен також продемонстрував свою майстерність, вигравши три гонки (2021, 2022, 2023). Ще одним переможцем був Себастьян Феттель у 2013 році, а Кімі Райкконен і Вальтері Боттас додали до своїх досягнень перемоги в 2018 та 2019 роках відповідно. У 2020 році, через пандемію COVID-19, Гран-прі США не відбувся.
Серед усіх команд, найуспішнішою на цьому автодромі є Мерседес, який здобув 5 перемог (4 з них завоював Льюїс Гамільтон, а одну — Вальтері Боттас). Неподалік від лідера розташувався Ред Булл, який наразі має 4 тріумфи завдяки виступам Макса Ферстаппена та Себастьяна Феттеля.
Фіни є єдиною нацією, два різних пілота якої опинялися на верхній сходинці подіуму (Кімі Райкконен та Вальтері Боттас).
Двічі Техас ставав ареною для визначення чемпіона світу: у 2015 та 2019 роках. У обох випадках перемогу здобув Льюїс Гамільтон, який достроково забезпечив собі титул.